תפריט נגישות

מורשת קרב, הנצחה ואנדרטאות

מבצע יואב

היחידות המשתתפות

היכולת לבצע מבצע זה היתה מותנית במידה רבה בעצמת הכוח שאפשר יהיה להקצות לו, והתשובה על כך כרוכה היתה במידה רבה בין השאר, בתשובה לשאלה אחרת : מה יעשו יתר צבאות-ערב בשעת פעולת צה"ל נגד המצרים?
מתוך הידיעות שהיו בידינו על החיכוכים שבין מדינות-ערב, חיכוכים אשר גברו והלכו במידה שנתמעטו הצלחותיהן בשדה-הקרב - היה מקום לשער שהן יעמדו
מן הצד ולא יתערבו; אולם תכנון צבאי חייב להביא בחשבון את האפשרות הגרועה ביותר. על כן הוחלט, לאחר דיונים ממושכים, לשמור על כוחות מספיקים גם בחזיתות האחרות. למבצע "יואב" רוכזו איפוא, הכוחות דלהלן:
חטיבת "גבעתי", אשר החזיקה בקו צפונית לכביש מג'דל--פאלוג'ה ולאחר התארגנות חלקית בתקופת ההפוגה השניה מנתה 5 גדודים כמעט מלאים.
"חטיבת "יפתח", אשר החזיקה במרחב הנגב, מסוף אוגוסט, במקומה של חטיבת "הנגב" אשר הוצאה להתארגנות לצפון. הוצאתה של חטיבת "הנגבי ביצעה
במבצע "אבק" על ידי מטוסי-התובלה, אשר בחזרם לצפון נשאו אתם את אנשי החטיבה - אנשים שהיו מנותקים מבית ומעיר זה שמונה חדשים, וחזרו עתה ל"ארץ-ישראל" מהנגב הנצור. חטיבת "יפתח* שתפסה את מקומה של חטיבת הנגב כאחראית למרחב, הסתננה לנגב ב"שביל השיירות", אשר יצא מנגבה, "מתחת לחטמם" של המצרים המחזיקים במשטרת עיראק סוידאן, עבר בין המשלטים המצריים, והגיע למשלטי-הנגב הצפוניים. ציודה הורד לנגב ב"רכבת
האוירית". בואה של חטיבת "יפתח" לנגב חולל בו פעילות רבה, ועוד בתקופת ההפוגה נכבשו על ידיה מספר תלים, כהכנה ל"מבצע יואב". תלים אלו הדפו התקפות-נגד קשות של רגלים ושריון. קרבות עזים במיוחד נערכו בחרבת מהאז (היום ליד כביש באר-שבע-פאלוג'ה). שלוש פעמים עבר המקום מיד ליד, ולבסוף נשאר בידינו. החטיבה סבלה אבידות קשות, אך גרמה אבידות כבדות יותר לאויב. באותו זמן עצמו פעלה החטיבה רבות גם בגזרות אחרות של מרחב הנגב.
חטיבת "הנגב" היתה החטיבה השלישית שלקחה חלק במבצע "יואב". לאחר הוצאתה מהנגב ומקץ חופשה קצרה של אנשיה רוכזה החטיבה בבאר יעקב והוחל בארגונה מחדש. לא היה זמן לסיים את ארגונה ובמבצע "יואב" שותפו על-כן רק שנים מגדודיה, ה- 7 וה - 9.
נוסף לשלוש החטיבות הללו הוחלט להקצות לפעולה גם את נדוד הטנקים של החטיבה המשוריינת ואת מפקדת החטיבה.
לאחר פתיחת "מבצע יואב" הוקצתה לחזית הדרום חטיבה חמישית - חטיבת "עודד" - שהורדה מהצפון, אולם לא הובאה בחשבון בעת התכנון המוקדם.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה