תפריט נגישות

מורשת קרב, הנצחה ואנדרטאות

ניסיונות כיבוש משטרת עיראק סוידאן

רקע

בניגוד להתקפת גדוד "2" של גבעתי על חוליקאת, בליל 19/20 באוקטובר, שנסתיימה בהצלחה מלאה, לא עלתה יפה באותו לילה התקפת כוח מגדוד "1" של החטיבה על משטרת עיראק סווידאן.
קדמו להתקפה זו על משטרת עיראק סווידאן ארבע התקפות שנערכו עליה. ננתח אותן בקצרה כדי להבין טוב יותר את נסיבות כשלונה של ההתקפה החמישית.
* ההתקפה הראשונה בוצעה בליל 18/19 במאי, ע"י פלוגה מגדוד "3" ופלוגה מגדוד "4" של חטיבת גבעתי. מתוכן יועדה רק מחלקה אחת לפריצה למשטרה מכיוון צפון, ואילו כל שאר הכוח קיבל תפקידי חסימה. דלות הכוח הפורץ - חרצה את גורל ההתקפה.
* ההתקפה השניה בוצעה בליל 21/22 בכוח גדול יותר, שהיה מורכב מאנשי גדוד "3" של גבעתי, אנשי פלוגת ישובי הדרום המסופחת לגדוד "3", אנשי גדוד "4" וה"מסייעת" החטיבתית. הפעם נקבעו שלוש יחידות פורצות - שתים רגליות ואחת מוסעת במשוריינים. כל אחת מיחידות פורצות אלה נסתה לחדור למשטרה מכיוון שונה והכוח לא רוכז למאמץ חדירה אחיד. גם פעולה זו נסתיימה בכשלון.
* ההתקפה השלישית בוצעה בליל 10/11 ביוני ע"י חטיבת הנגב, אך גם הפעם ללא הצלחה. תכנית-האש המושלמת של מגיני המשטרה מנעה את החבלנים מלהגיע לקירות, אף פגעה בכוח שנועד לפרוץ פנימה לאחר פיצוץ הגדרות. מחמת לקויי-קשר לא ניתן להזעיק תגבורת. לעומת זאת הצליח האויב להזעיק לעזרה את גדוד 9 שלו, יחידת משוריינים ומטוסי-קרב, שפגעו בתוקפים בעת נסיגתם.
* ההתקפה הרביעית בוצעה בלי 8/9 ביולי ע"י פלוגה מוגברת מגדוד באר-שבע של חטיבת הנגב, במסגרת מבצע אנ-פאר, בו כבשו כוחות גבעתי את הכפרים בית-עפה ועיראק-סווידאן. ההתקפה על המשטרה החלה באיחור רב, כיון שהתוקפים יצאו מבסיסים מרוחקים בנגב. שתי מחלקות תפשו עמדות-חיפוי מדרום-מזרח ומדרום-מערב למשטרה ואילו שתי מחלקות נוספות נועדו לפריצה בתווך. למרות אבידותיהם הכבדות, הצליחו חבלני חטיבת הנגב לפרוץ 4 גדרות. להפתעתם, נתקלו בגדר חמישית צמודה לקיר המשטרה. שלא ידעו עליה. במאמצים רבים הצליחו החבלנים להתגבר גם עליה, אלא שבינתיים דעכה אש החיפוי בשל מחסור בתחמושת והשחר החל מאיר. לא נותר לתוקפים אלא לסגת. כפי שיוברר להלן מתיאורה של ההתקפה החמישית דמתה היא לקודמתה. לא הוקפו לקחי הטעויות. כך קרה שבהתקפה החמישית שוב נערכה הפריצה מכיוון דרום דוקא, מול חזית המשטרה שבוצרה במיוחד לאחר נסיונות ההתקפה הקודמים; הכוח היה קטן מכדי להתמודד בכוח המחזיק במשטרה; לא נשמרה עתודה להטילה מיד לקרב: ועוד שגיאות שיתבררו מתוך התיאור.
אולם אין בשגיאות אלה כדי להעיב על גבורתם של מבצעי ההתקפה החמישית. הגם שנוכחו, כבר בשלבי ההתקפה הראשונים, כי סיכוייהם להצלחה בטלים כמעט והגם שחייבים היו בנסיון כיבוש בלבד, התמיד התוקפים בנסיונותיהם, תוך גילויי הקרבה שהביאו לחטיבה את אחד משני מקבלי "אות גבור ישראל".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה