תפריט נגישות

מורשת קרב, הנצחה ואנדרטאות

כיבוש כאוכבה

"שועלי שמשון" בכיבוש כאוכבה

בכיבוש כאוכבה (18.10.48) הוטלה על יחידת הג'יפים משימת הבטחת האגפים של כוחות הגדוד. הפלוגות א' וג' השתלטו על המשלטים ללא קרב מכיון שהמשלטים לא היו מאוישים ע"י החיילים המצריים, למעט מספר מכוניות שהיו בפאתי הכפר. מפקדת הגדוד התמקמה בכאוכבה. יחידת הג'יפים על יד מפקדת הגדוד.
עם שחר החלו הפלוגות להתחפר בעמדות. בשעות הבוקר החלו המצרים להפגיז את המשלטים בעיקר המשלט של פלוגה ג' ע"י תותחים והפצצה אוירית, לפתע נראו כ- 12 ברנ-קריירים (נושאי גייסות) פורצים מכוון משטרת עיראק סוידאן ונעים לכוון דרום מערב לכוון הכפר כאוכבה.
צ'רה המג"ד הורה לג'יפים לנוע ולהתקדם לכוונם של המצרים. לפי הוראת אלי התפרסו הג'יפים בפריסה רחבה וירדו לכוון מזרח לכוון הכביש. כשהגיעו לכביש פתחו הג'יפים באש לכוון המצרים מכל המקלעים. הברן-קריירים נעצרו במרחק של כ-200 מטר מהג'יפים ועקב מכת האש החזקה של הג'יפים סובבו רכביהם ונסוגו חזרה למשטרת עיראק סוידאן - היא המצודה. המצרים השאירו בשטח מספר ברנ-קריירים שנפגעו וכן כלי נשק רבים. ובזה נבלמה התקפת הנגד המצרית או אולי נסיונם להעביר כוחות לעבר חוליקאת.
יום קודם (17.10.48) היה הגדוד עתודה של החטיבה. יחידות הגדוד רוכזו באזור באר טוביה. מפקדת הגדוד הייתה בשטח הכינוס בסואפירים (כפרי סואפיר). פלוגת הג'יפים "שועלי שמשון" חנתה ע"י מפקדת הגדוד.
משימות השועלים היתה - במידת הצורך סיורים אלימים,מכות אש וחילוץ פצועים מהשטח. יש לציין, כי לאחר הקרב על משלט 105, יחידת הג'יפים שהייתה חלק מהפלוגה הממונעת (משורינים וברנ-קריירים) פלוגה ב, הייתה, כפופה מבצעית ישירות למפקדת הגדוד.
תוך כדי הלחימה ב -113, לא היה ברור למפקדת החטיבה מצב הפלוגה מגדוד 51 שתקפה את משלטי הצומת. הקשר עם הפלוגה לא היה קיים. קיבלנו פקודה מצ'רה המג"ד לעלות על ציר "ג'וליס-כאוכבה" להגיע לצומת ולדווח על המצב באזור הצומת. יצאנו לאחר חצות באורות מלאים עד לקרבת צומת ג'וליס-כאוכבה ומכאן נענו בטור באורות עמומים. אלי נסע בג'יפ הראשון והוביל את כל הכח.
הלחימה במשלט 113 התנהלה בכל זמן התנועה שלנו. הדרך לא הייתה מוכרת. התנועה היתה איטית . כאשר הגענו לנקודה הגבוהה בציר התנועה התגלה לנו אזור הצומת. נתקלנו במקום בגדר על הכביש עם פירצה. מחשש למיקוש ירד אלי דורון מהג'יפ והתברר לו, כי בצד הכביש על יד הפירצה מונחת שרשרת מוקשים שהמצרים לא הספיקו להניחה. למרות הפירצה הצרה עברו כל הג'יפים והתקרבנו לצומת, כשכל המקלעים מופנים לצד דרום מערב לכוון משלטי הצומת. עצרנו מספר מטרים לפני הצומת, כל הג'יפים בשדרה אחת על הכביש. הכביש היה כ-20 מטר ממשלטי הצומת. בצומת התגלה לנו כלי רכב שעמד במקום.
אליעזר לסקי שהצטרף לפעולה זו, החליט לגשת לרכב ולברר. התברר שהיה זה משורין מצרי, שהיה מאויש ע"י חיילים מצריים, אליעזר דפק על דפנות המשוריין - המשוריין הסתלק מהמקום מבלי לפתוח באש.
לפי פקודה ירדו חיילינו מהג'יפים וניסינו ליצור קשר עם הפלוגה של גדוד 51 ועם הגדוד לצרכי תאום. הקשר לא הוסג, לא פתחנו באש לאחר שהיה חשש שניפגע בכוחותינו, שלא ידענו מיקומם הנכון. חזרנו לג'יפים ובתנועה מאובטחת יצאנו מהשטח, חזרנו למפקדת הגדוד ודווחנו. בדרך אספנו 2 פצועים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה