תפריט נגישות

מורשת קרב, הנצחה ואנדרטאות

המערכה על נגבה בקרבות "עשרת הימים"

התקפת האויב נהדפת

השלב הראשון של ההתקפה החל ב-06.00. אז, החל הכוח המצרי בתנועתו לעבר הנקודה. סמוך ל-07.00 גילתה התצפית בנגבה כוח שריון ורגלים בסביבת גבעה 105 וכחצי שעה לאחר-כך, גילתה שתי פלוגות אויב נוספות, שעה שנערכו בשטח שבין המשק ובין גבעה 113 ומשטרת עירק-סווידאן.
בסביבות השעה 08.00 נכנסה לקרב גם אויריית האויב ו"גלים" בני שני מטוסים כל אחד, החלו מפציצים את המשק בפצצות תבערה ורסק. זמן מה לאחר כך, הובחנה גם תנועת שריון שנע ונערך מדרום למשק, בינו לבין המשטרה, וממזרח לו - בינו לבין בית-עפה.
משהגיעו שתי יחידות השריון של האויב לטווח שנראה להם כמתאים, פתחו באש ומכאן ואילך כיסו את המשק בקליעים ופגזים ללא הפסקה. יחידת שריון נוספת, שעשתה איגוף יותר עמוק, הגיעה למקומה מצפון למשק ליד הבאר, זמן מה לאחר-כך, ופתחה אף היא באש. הצטרפו אליה גם תותחי 6 ליטראות מסביבת גבעה 105.
בשעה 08.45, משהושלם כיתורה של הנקודה, הגביר האויב את אש תותחיו ומרגמותיו. התותחים ריכזו את אישם לקטעו הדרומי של המשק ופתחו באש מהירה. במקביל, כיסתה סוללת מרגמות כבידות את מרכז המשק באש מהירה. וזאת, פרט לאש המרגמות "3, שהוטלה על המשק ללא הרף.
אש מהירה זו צריכה היתה לחפות על השלמת התבססותן של שתי פלוגות בגבעות שמדרום למשק. פלוגות אלה - השלישית והשניה - הצליחו, כנראה, על אף האבידות הכבדות, לבצע את משימתן. הן הציבו את כלי נשקן וכן מק"בים, מרגמות ותותחי נ"ט - ופתחו אף הן באש לעבר הנקודה.
הפלוגה השלישית כיסתה באש את חציה המזרחי ואילו השניה את חציה המערבי של הנקודה; וזאת, כדי לחפות על תנועתן של הפלוגות הפורצות (הרביעית והראשונה) שהתקרבו למשק ממזרח וממערב.
בשעה 10.00, החל השלב העיקרי של ההתקפה:
בחיפוי שלוש פלוגות - שתיים מדרום ואחת מצפון - נשק מסייע גדודי, ארטילריה, שריון ואויריה, הלכו הפלוגות הפורצות, הלוך והתקרב, לעבר שטח ההסתערות.
בשעה 11.00 בערך הגיעו אליו ואז השתתקו התותחים והחלה ההסתערות.
הסתערות האויב - לכיוון חלקו המערבי, הדרומי והמזרחי של המשק - נבלמה בטווח 50 מטר מן הגדר, על-ידי אישם המדויקת של המגינים. האויב סבל אבידות כבידות ובשעה 13.00 החליט על נסיגה, לצורך התארגנות.
כדי לחפות על כך, חידש האויב את אישו הארטילרית ואת ההפצצה מן האויר. אלה נמשכו עד 16.00, שעה שהאויב פתח בהסתערות נוספת, לכיוון קטעו הצפוני-מערבי של המשק.
הסתערות זו נבלמה אף היא, ע"י אישם המדויקת של המגינים, הפעם - ליד הגדר הממוקשת ממש. בשעה 18.00 החליט האויב על נסיגה סופית ואז הטיל על השטח פצצות עשן. במחסה העשן והשריון אסף האויב חלק מנפגעיו וחלק מציודו. פעולה זו נמשכה עד השעה 20.50.
אעפ"כ, השאיר האויב רבים מהרוגיו ופצועיו בשדה הקרב. כן השאיר ציוד רב, שכלל - בין השאר - טנק אחד וארבעה נושאי ברן. חלק מציוד זה (20 רובים, 4 ברנים ומרגמה "2) נאסף על ידי מגיני נגבה בלילות הבאים.
אבידות האויב נאמדות ב-300 הרוגים ופצועים.
אבידותינו בקרב: 5 הרוגים ו-16 פצועים.
על חלקם של תותחנינו בקרב נגבה, מספרים דו"חי התותחנים שנאספו על-ידי התותחן הותיק ד"ר פון-וייזל:
בזמן התקפת נגבה ועבדיס, דרש המג"ד האחראי סיוע תותחים. סוללת פרץ סוללת תותחי 65 מ"מ שהוצבו בסואפיר - ירתה, בהתאם לבקשה, 208 פגזים שהיא כמות עצומה לפי קנה-המידה של אותם ימים.
המצרים הצליחו לגלות, בשעות אחה"צ המאוחרות, את מקום הסוללה ובערב פגעו בה בדיוק למופת: 20 פגזים נפלו בשטח העמדות! אף על פי כן, לא העתיק פרץ את תותחיו. מעיר על כך ד"ר פון-וייזל: "דוקא משום שפגעו בו, דבר שפירושו לגבי המצרים היה 'הסתלקותו מהמקום', החליט פרץ להישאר בשטח, שהמצרים היו משוכנעים שנטש אותו."

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה